-
6 oktober Concert 25/225
Geplaatst op 13 september 2012Ruth Djatmiko en Paul Geijsel wisselen elkaar af met pianomuziek die 225 en 25 jaar geleden is gemaakt door de Oostenrijkse componisten J. Haydn, E. Urbanner, W.A. Mozart, A. Seidelmann, F. Cerha
Pianomuziek van achttiende- en negentiende-eeuwse Oostenrijkse componisten als Mozart, Haydn, Schubert en Beethoven is dagelijks op vele podia en via allerlei media te beluisteren. Dat kan niet worden gezegd van de muziek van onze tijdgenoten. Het moderne pianorepertoire uit Oostenrijk bevat vele muzikale verrassingen. Dit programma wisselt 225 jaar oude composities af met muziek die 25 jaar geleden werd geschapen.
Axel Seidelmann staat dagelijks middenin de drukte die hij als docent en bestuurder aan de muziekuniversiteit van Wenen ervaart. Daarnaast zondert hij zich soms af in stille, afgelegen streken. Zijn muziek herbergt een soortgelijke tweestelling, enerzijds de uitdrukkingsvolle dramatiek, anderzijds introverte beschouwing en bezinning. Structurerende elementen zijn bij hem geen doel maar middel om uitdrukking te geven aan zijn muzikale ideeën.
Ook Erich Urbanner laat zich in zijn muziek graag leiden door creatieve invallen, zozeer zelfs dat zijn stukken improvisaties lijken. Vanaf 1980 vertonen zijn composities meer structuur en melodische ontwikkelingen dan voorheen, waarbij een heldere indeling de toegankelijkheid van de muziek moet vergroten. Zo heeft elk van de karakterstukken uit 1988 wel enkele kenmerkende elementen op gebied van ritme, toonsafstand en samenklank.
Van Friedrich Cerha zijn veel uitgevoerde stukken uitgezonden door de Oostenrijkse radio- en televisieomroep. Hij heeft inmiddels allerlei soorten composities op zijn naam staan, soms zeer onwennig klinkend door gebruik van microtonen en clusters. Maar ook schuwt hij niet om stukken op traditionele manier vorm te geven, en gebruikt hij minimaliteit en humor. Dit laatste is het geval bij de Adaxl-suite.
Op dit programma staan ook werken die 225 jaar geleden werden geschreven door de Oostenrijkse componisten Wolfgang Amadeus Mozart en Joseph Haydn. Beiden hebben grote veel invloed op de muziekgeschiedenis gehad. Haydn wordt beschouwd als de vader van de symfonie en het strijkkwartet, en hij heeft in grote mate bijgedragen aan de ontwikkeling van het pianotrio en de sonatevorm. Mozart was heel productief, populair en invloedrijk, een componist als Beethoven is in het begin zeer beïnvloed door Mozart. Mozart componeerde meer dan 600 werken zoals symfonieën, concerten, kamermuziek, opera’s, koormuziek, enz. Zijn sonates worden soms beschouwd als kleine opera’s.
Paul Geijsel kreeg zijn piano-opleiding bij de Amsterdamse docente Mies Rootlieb. Hij ontwikkelde een voorkeur voor Franse muziek (Fauré, Satie, Debussy, Ravel, Poulenc). Vanuit zijn belangstelling voor de volksmuziek ging hij later stukken spelen van Hongaarse componisten (Bartók, Kodály, Farkas, Ligeti). Momenteel houdt hij zich bezig met hedendaagse muziek uit Oostenrijk, Duitsland en Nederland. Ingestudeerde stukken worden door Paul doorgaans voorgespeeld aan docent/pianist/componist Marius van Paassen. Paul Geijsel heeft met veel succes deelgenomen aan besloten concerten in het Amsterdamse Concertgebouw en de pianomarathons van het conservatorium in Enschede. Hij speelt voorts op lunchconcerten, huisconcerten en tijdens de pianowandelingen in Edam, Schagen en Amstelveen. Sinds 2004 is hij lid van de Amsterdamse pianogroep.
Ruth Thomassen-Djatmiko studeerde een aantal jaren in Indonesië klassiek piano bij haar moeder, bij Pastoor G. Janssen, en bij So Kiem Hwie. In 1998 kwam ze in Nederland wonen en kreeg in de Muziekschool Zaandam les van Marcel Joosen. In dezelfde muziekschool won ze de 2e prijs en de Laureate Prijs bij een concours in 2000. Zij studeerde verder op het Conservatorium van Alkmaar bij Thom Janssen en Herman van Weydom Claterbos. Ze begeleidt zangeressen en koren, geeft gelegenheidsconcerten (bruiloften, verjaardagen, afscheidsfeesten, begrafenissen, recepties), en geeft pianoles.
Laat een bericht achter