-
30 jan: Italiaanse Barok
Geplaatst op 18 januari 2010Zaterdagavond 30 januari
Aanvang: 20:15 uur
Duur: geen pauze
Toegang: Vrijwillige bijdrageEen premiere in de Zuidhal: Jelma van Amersfoort zal een zeer bijzonder snaarinstrument bespelen. Het gaat om een luit. Dit is een ‘liuto attiorbato’, een Italiaanse barokluit uit ca. 1635. Het is een replica van een instrument van Cristoforo Choc in de collectie van het Victoria and Albert Museum in Londen. Het instrument is gebouwd door Martin de Witte in 2009, in opdracht van Jelma van Amersfoort, en wordt in dit concert voor het eerst in het openbaar gebruikt. Het is geheel op historische wijze besnaard met darmsnaren.
In dit concert worden werken ten gehore gebracht uit de Italiaanse Barok. Denk aan bijvoorbeeld Claudio Monteverdi, maar ook minder bekende componisten zoals Allesandro Piccinini en Nicolas Valet. Jelma zal optreden samen met Yvonne Rietbergen (blokfluiten) en de alt Sigurd van Lommel.
Programma
Yvonne Rietbergen, blokfluiten
Sigurd van Lommel, altus
Jelma van Amersfoort, luitAlessandro Piccinini (1566-1638)
Toccata
Corrente
PassacaglieNicolas Vallet (1583-1642)
Preludium
Mal Simmes
Slaep Soete Slaep
Onder de Lindegrone
Psalm 47Henry Purcell (1659-1695) – The Plaint
Godfrey Finger (ca 1660-1730) – A Division on a GroundAndrea Falconiero (1585-1656)
Brando dicho el Melo
Corriente dicha la Mota
La MonarcaAllessandro Piccinini
Gagliarda
Sarabanda in partite variateAndrea Falconieri
Il Spiritillo Brando
Corrente detta L’Avellina
La Suave MelodiaClaudio Monteverdi (1567-1643)
Si dolce e’l tormento
Del sguardi sdegnosetti
Surgens Jesu
Su su pastorelliSigurd van Lommel studeerde Frans aan de Universiteit van Amsterdam. Na een carriere in het theater volgde hij zanglessen bij onder meer Christopher Kale en Paula de Wit. Ook volgde hij masterclasses bij Andreas Scholl. Sigurd gaf als solist en in verschillende ensembles concerten in Nederland en daarbuiten en is als solist te horen op verschillende klassieke CD-opnames, waaronder o.a. de titelrol in de opera Rinaldo van Händel met het ensemble Hypothésis (SOLSTICE 2005), en ‘Il Virtuoso’ van Adriano Banchieri (TACTUS 2004). Samen met Jelma van Amersfoort vormt hij het ensemble La Chartreuse de Valbonne.
Yvonne Rietbergen studeerde blokfluit aan de faculteit Muziek van de Hogeschool voor de Kunsten te Utrecht bij Reine Marie Verhagen en Heiko ter Schegget. Ze behaalde hier haar diploma Eerste Fase en haar Master-diploma, studierichting Performance. Ze studeerde tevens muziekwetenschap aan de Universiteit van Utrecht en behaalde hier het diploma Bachelor in the Arts.
Ze volgde masterclasses bij o.a. Marion Verbruggen, Sebastien Marq, Bruce Dickey en Christina Pluhar, studeerde een periode aan het conservatorium van Tilburg bij de afdeling Early Vocal Ensemble Music onder leiding van Rebecca Stewart, en volgde lessen Historische Documentatie en Uitvoeringspraktijk aan het Koninklijk Conservatorium te Den Haag.
Ze richtte ensemble Soluna en blokfluittrio Black Intention op. Met hen voert ze zowel oude als nieuwe muziek uit, eventueel gecombineerd met videokunst van Kyoko Inatome.
Ze heeft een privé-lespraktijk en geeft blokfluit-, en ensemblelessen aan Muziekschool Pijnacker. Afgelopen zomer was ze als docent werkzaam tijdens de blokfluitdagen te Mechelen. Als musicoloog geeft ze lezingen en cursussen. Ze is als docent verbonden aan de volksuniversiteit van ‘s-Gravenzande en Soest.Jelma van Amersfoort studeerde klassiek gitaar en luit bij Tom Burmanje en Fred Jacobs aan het Conservatorium van Amsterdam, waar ze in 1990 de tweede fase afrondde. Zij vervolgde haar studie met een beurs van het Prins Bernhard Fonds aan het Royal Northern College of Music in Manchester, Engeland, waar ze lessen volgde bij onder meer John Williams en Gordon Crosskey. Daarna volgde ze masterclasses bij o.a. Leo Brouwer, Robert Spencer en Nigel North, en studeerde muziekwetenschap aan de universiteit.
Jelma was te horen als solist en als begeleider van zangers, in het Festival van Vlaanderen, op het Aqua Musica Festival in Amsterdam, op de Dag van de Oude Muziek, in de Suite muziekweek, en op het Grachtenfestival in Amsterdam. Ze is gespecialiseerd in historische tokkelinstrumenten, in het bijzonder de theorbe, de luit, en de 19de eeuwse gitaar. Ze speelde met kamermuziekensembles in Italië en Frankrijk, waar ze onder meer meewerkte aan CD-opnames van het werk van Salomone Rossi met het ensemble Hypothésis.
Laat een bericht achter